Alva - Min åsikt om hjälpmedel vid ridning SPORRAR

OBS: KOM I HÅG ATT DETTA ÄR MIN SYN PÅ SAKERNA. DU BEHÖVER ABSOLUT INTE HÅLLA MED!

Sporrar
Precis som med spö, har jag ingenting imot detta om man använder det på rätt sätt. På en häst jag red lite då och då i sommras när Leiknir hade skadat nosryggen var jag "tvungen" att användra sporrar på. Han var lite sådär halv seg för skänklen och det var inte som han var förstörd utan han var bara 6 år och det var en liten sån unghäst ovana när det kom upp en ny ryttare på ryggen på honom. Dessi som red honom ofta behövde inte sporrarna utan han lyssnade på henne endå.
Men iallafall. Jag fick ha sporrar och det är enda gången jag använt det för jag har inte behövt det innan eller efter. Samma sak här som med spöet - sporrarna ska användas när det behövs, lite extra hlälp om hästen inte tar benen alltså en förtydligad hjälp.
Sporrar används också mer och mer som en bestraffning för hästen vilket är väldigt fel i mina ögon. Sen efter så sitter folk och klagar på att hästen inte är känslig för skänklen - konstigt säger jag ju..
Rider hästen med sporrar och spö. Men använder det rätt!
OBS: KOM I HÅG ATT DETTA ÄR MIN SYN PÅ SAKERNA. DU BEHÖVER ABSOLUT INTE HÅLLA MED!

Kommentarer
Postat av: nordsvenskyrla

Åh härligt inlägg! Blir så trött på alla människor som säger " Åh, jag använder aldrig sporrar eller spö på mina hästar, jag tycker synd om dem" Jag tycker det kan vara ett utmärkt hjälpmedel om man, som du säger, använder det rätt :)

2012-04-19 @ 16:23:14
URL: http://yrlaslya.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0