Alva - Min åsikt om hjälpmedel vid ridning GRAMANTYGLAR

OBS: KOM I HÅG ATT DETTA ÄR MIN SYN PÅ SAKERNA. DU BEHÖVER ABSOLUT INTE HÅLLA MED!

Gramantyglar

Detta har varit ett ganska stort samtalsämne under en tid tillbaka, dock har det sjunkit mer och mer och det pratas inte lika mycket om det längre. Men tar upp det endå!

För ett tag sedan använde jag graman på Leiknir, efter det så ändrade jag uppfattning om det helt. Innan det så gillade jag inte det alls, tyckte inte det verkade bra för hästen, det var aldeles för starkt och inte till någon bra användning. Men när jag hade frått träna med det på Leiknir under ett tag så ändrade jag uppfattningen helt. Nu tycker jag istället det är ganska bra. Efter Leiknir hade haft det någon månad så från och till så hittade han sig själv mycket bättre och visste att allting blir mycket lättare ifall man bara gör som den som sitter på rygen säger. Och sen till det viktiga som gjorde att han förstod det och hittade sig själv är ju för att han byggde massor med muskler vilket resulterade tiill att han jobbade rätt.

Även jag lärde mig mycket för jag fick en mycket bättre sist för att jag behövde inte hålla på så mycket med honom för att få honom att jobba (han slog gärna med huvudet och var väldigt ostadig i formen hela tiden annars). Sen lärde jag mig hur han skulle gå när han jobbade rätt.

När Leiknir jobbade rätt så släppte jag alltid på gramanen lite så att den blev lös och tog bara imot när han slog med huvudet, och då red jag bara med tränstyglen!

Men såklart, det är väldigt svårt på samma gång att rida med graman för att det är en så stark hjälptygel i och med att den sitter i sadelgjorden, från sadelgjorden till bettet och sen från bettet till handen, så det gälde att vara lugn och mjuk på handen för att hästen ska trivas och att det inte ska dra och hålla på att göra ont i munnen.
Men, precis som spöet och sporrarna finns det folk som använder det fel. Vilket är nackdelen med alla sånna här hjälpmedel.. Använd det rätt, och det kommer fungera hundra gånger bättre än när man missbrukar sakerna!

Bild från google.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0